Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lesním mužíčkem jsem ráda

Připadám si v tomto období jako lesní mužíček. Ano, měla bych se asi prohlašovat spíš za lesní žínku, ale to se mi moc nelíbí.

Lesní žínka je spíš víla, ale já mám na mysli něco jiného. Lesní mužíček je tvor s lesem sžitý, v lese žijící, který nepotřebuje vůkolního světa, neboť les mu dává vše, co potřebuje a co nenajde v lese, získá od dobrých lidí žijících nablízku.

Nejdu do extrému, nespím pod smrkem a nepřikrývám se mechem (ostatně poněkud vodnatým v současné době), ale jinak jsem na tom podobně.

Můj batoh, s nímž jezdím na chatu, bývá v tomto období příjemně lehký. Zjistila jsem totiž, že téměř všechno, co potřebuju přes víkend k životu, najdu v lese a co tam nenajdu, obstarám si během nedlouhé cesty od vlaku. Tento týden se ukázalo, že dokonce ani buřty nemusím složitě shánět ve vyhlášeném řeznictví (aby byly k jídlu...): zapomněla jsem je doma v ledničce – a 300 metrů od zastávky objevila místního řezníka s buřtíky téměř starosvětskými. Na malém městě si asi nemůže dovolit pančovat je drůbežím separátem a sójovou drtí... Chleba koupím hned u stanice, rajčata v obchůdku cestou, vajíčka v hájovně, okurky a cibuli – to nebudu rozvádět, ale budiž mi odpuštěno... U kluků z lesní samoty mám každý týden objednanou čerstvě vylovenou rybu. Za jakých okolností ji dostanou z rybníka je jejich věc...

Cestou natrhám i pár kilo třešní; tentokrát ovšem už naposled, neočesané jsou už skoro všechny shnilé. Ale budou švestky, jablka, dozrávají maliny a ostružiny už se také začínají zapalovat... Takže vozím jenom příslušné množství jogurtů, tvaroh, případně syrečky, a láhev vína.

A pak už stačí jenom vyrazit do lesa. Dřeva na oheň i do kamen je nadmíru. Houby rostou. Tam, co jezdím, jich sice momentálně nejsou kvanta, ale na praženici vždycky nasbírám, takže si ji můžu dopřát každý den. Někdy dokonce jenom stačí obejít chatu. Borůvek je dostatek a kolik jich budu mít na talíři, závisí pouze na mně: jak dlouho vydržím sbírat, jak často zaběhnu k borůvčí...

Vzhledem k tomu, že rozmačkaným borůvkám v našlehaném tvarohu nebo jogurtu se jen tak něco nevyrovná, ať už chutí nebo barvou, jsem ochotná klečet v borůvčí poměrně často. Jeřabiny už budou také brzo zralé. Rybízový keř, který nám roste u kompostu, sice není původně lesním plodem, ale mezi dubem a borovicí už domestikoval.

Topím dřevem, které jsem přivlekla pod paží, když jsem se vracela s borůvkama. Dělat zásoby není třeba, stačí vyběhnout do lesa... Taky je to dobrý sport, takže se po vysedávání u počítače pěkně protáhnu. Padesátkrát shýbnout pro klacek, desetkrát pro houbu, třicetkrát pro borůvky, nepočítaněkrát pro šišku, to celé třikrát denně – cítím, jak moje fyzička stoupá!

A když jdu v neděli v podvečer na vlak, ozobávám cestou ještě poslední borůvky, na rozloučenou. Nesoustředím se na techniku konzumace, nestarám se, zda je sypu přímo do pusy – a neshlížím se v zrcátku, když dorazím na nádraží. Vesnické babky jsou na rozdíl od městských ještě nenucené a bezprostřední: když je něco nebo někdo k smíchu, smějí se. A uchovaly si bezelstnou prostořekost. Jen proto mohla ta paní vyprsknout a prohlásit: no teda, vy vypadáte jako lesní mužíček!

Autor: Lenka Tomsová | úterý 14.7.2009 8:11 | karma článku: 15,15 | přečteno: 908x
  • Další články autora

Lenka Tomsová

Byli jsme podezřelí. Po 11. září

Bylo osm ráno, když jsme se probrali k životu v improvizované ložnici na čtyřech kolech na odpočivném parkovišti u Ponce de Leon na mezistátní dálnici číslo 10, asi 200 kilometrů na západ od floridského hlavního města Tallahassee.

12.9.2010 v 12:03 | Karma: 18,48 | Přečteno: 1723x | Diskuse| Ostatní

Lenka Tomsová

Posel špatných zpráv

Červené pískovcové útesy s malými odlehlými plážemi na jihovýchodním výběžku Ostrova prince Edwarda vypadají mírumilovně, ale jsem si jista, že zdání klame – kdyby je neomývaly nebezpečné vody, nestál by tady maják.

12.9.2010 v 9:05 | Karma: 8,28 | Přečteno: 1113x | Diskuse| Cestování

Lenka Tomsová

Přátelské město se stínem

Halifax je pohodové a pěkné město, spojené se dvěma obrovskými tragédiemi. Výbuchem lodě s municí, při němž bylo zničeno téměř celé město - a s Titanikem. Právě sem přivezli mrtvé, které posbíraly v moři lodě vyslané z Halifaxu.

11.9.2010 v 9:05 | Karma: 7,23 | Přečteno: 1506x | Diskuse| Cestování

Lenka Tomsová

Letmé setkání s ledovcem

Speciální expedice u vraku Titaniku, jejímž cílem je prozkoumat okolí lodě a zdokumentovat její stav, musela kvůli hurikánu Daniela přerušit svou práci. Výzkumníci používají sonar a videokameru s vysokým rozlišením k vytvoření třírozměrných fotografií. Výsledkem práce by mimo jiné měla být i virtuální mapa Titaniku a jeho okolí. Hurikán vyhnal výzkumníky do St. John's na Newfoundlandu, kde čekají, až se počasí zlepší.

8.9.2010 v 9:54 | Karma: 9,42 | Přečteno: 1131x | Diskuse| Cestování

Lenka Tomsová

Můj návrat do Cold Mountain

Chodila jsem tady do školy. Narodil se tu můj brácha. Tady jsem naposledy viděla svou mámu, i můj táta tu završil svůj život. Dolní Rožínka. Jsem zpátky, i když jenom na skok. Můj návrat do Cold Mountain.

21.8.2010 v 9:30 | Karma: 14,22 | Přečteno: 1362x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1271x
Novinářka na volné noze, kromě jiného píše články o cestování, cestopisy a průvodce. Více o autorce na www.tomsova.com

Seznam rubrik