Anatomie buřtu

15. 08. 2009 9:00:00
Někdo je v létě poutníkem po hvězdách, já, zdá se, cestuju po buřtech. Došlo k tomu nenápadně a nezáměrně, v souvislosti s mými výpravami na venkov.
Patří k nim oheň, k ohni patří buřty – a jejich nákup se ne vždy vydaří.

A tak jak týdny ubíhají, ocitají se mi na prutu nejrůznější buřtíky. Aniž bych po tom toužila, ukládají se mi do paměti různé poznatky – a děsí mě.

Samozřejmě jsem mnohokrát četla o kvalitě současných uzenin (také je až na výjimky nejím), takže si nedělám iluze, ale přesto mě některé projevy mých buřtíků uvádějí do rozpaků a nevím, co si o nich mám myslet. Tedy – asi vím, ale kdybych si to přiznala, musí buřt okamžitě letět do ohně. A to zase ne!

Tak se utěšuju, že mi možná unikly nějaké nové technologie, které způsobují podle mě nestandardní chování buřtů. Například si neumím vysvětlit, proč se hluboce naříznutý buřt odmítá rozšklebit, i když ho přiblížím plamenům víc, než mu je zdrávo. Nakonec nožky rozevře, ale jenom decentně, jako kdyby byl stydlivá panna. Kdepak jsou růžky rozcapené a zkroucené jako rohy mufloní?

Potom se buřt nechce opéct. Obnažený vnitřek si vytrvale uchovává svoji vybledlou syrovou nebo podivně naoranžovělou barvu, podle toho, kde jsem nakupovala. Zkušeně a správně ho griluju nad plamenem, udím v kouři z borovice smísené s dubem, sem tam ho nechám olíznout plameny.
Čekám.
A – nic...
Nezbývá než přistrčit ho do výhně, ale ani potom se zázraky nedějí. Děje se cosi divného: i když v buřtu nejsou patrné žádné kousky špeku, přestože jsem ho koupila jako špekáček, najednou z něho proudem crčí tuk. Alespoň si myslím, že to je tuk. Doufám, že to je tuk! I když se to chová spíš jako voda. Je zajímavé, že buřt nemění svůj objem, přestože by podle množství kapající tekutiny měl.
Pak mi dojde trpělivost a bezohledně ho strčím do plamenů. Ještě si dá chvilku načas, než začnou konečky a hrany nožiček černat a slupka buřtu hnědnout.
Nechám ho chvilku škvařit, než se do něj dám. Napřed sním popel, ve který se proměnily hroty nožiček. Při dalším soustu mě překvapí, jak papírově mi mezi zuby chřestí slupka buřtu. Jindy je zase jak podešev a chvíli si hrajeme na žvýkačku.
Buřt chutná různě, některý je lepší, jiný horší, další přesolený. Sním ho, protože to je BUŘT a patří k víkendovému večeru u ohně.
Když ho celý ohlodám, zůstane prostředek, neopečený a mírně vychladlý. Vrátím ho na prut a do ohně. Maso se vůbec neopeče. Už se tím docela bavím, jsem zvědavá, jak se další buřt zachová. Zatím jsem měla jenom jednoho, který vykazoval náznaky opečení, ale nic moc.

Rozum mi říká, že bych si měla buď najít dobrého řezníka (jeden prý působí kdesi na Vysočině), nebo přestat jíst buřty.

Přestat jíst buřty? Vyloučeno!

Ačkoliv – kdykoliv přijedu do míst svého předškolního dětství, vždycky se vytáhne historka o tom, jak jsem si opékala místo buřta dubové listy. Že by řešení?
Autor: Lenka Tomsová | sobota 15.8.2009 9:00 | karma článku: 13.83 | přečteno: 1009x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 16 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 10.41 | Přečteno: 196 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 15.24 | Přečteno: 330 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 98 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 30.70 | Přečteno: 560 | Diskuse
Počet článků 33 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1271
Novinářka na volné noze, kromě jiného píše články o cestování, cestopisy a průvodce. Více o autorce na www.tomsova.com

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...