Smažený kapr, koprovka a rybízový koláč

Mnoho jistot vzalo za své. Některé se však drží zuby nehty. Hlavně zuby! Půvab bramborového salátu a smaženého kapra spočíval kdysi kromě jejich lahodné chuti i v tom, že bývaly na talíři pouze jednou v roce.

Věděli jsme, že s posledním kouskem ryby je vymalováno a jakmile zmizela z mísy závěrečná lžíce salátu, dřív jak zase za rok nemáme nárok. Bylo to smutné (spravedlivé určitě ne!) a počítali jsme s tím: jen to největší umyvadlo v domě bylo vhodné pro salát.

Jak šel čas a změnily se poměry, přestal být kapr vzácností. A jak šel můj čas, přestal být salát pouze vánočním dogmatem a dělám ho, kdykoliv na něj máme chuť. I k pečenému krůtímu stehnu. I v červenci.

Pár podobných položek bych ve svém gastronomickém repertoáru ještě našla. Třeba zrovna vánočka...

Přesto existují dobroty, které přísluší buď určitému času, nebo přesnému období – a já to respektuju. A dodržuju. I když nejspíš ani nevím, proč...

První z nich je koprovka. Koprovku vařím jednou za rok, na jaře, když se na trhu objeví první čerstvý kopr. První český čerstvý kopr, protože jak jsem si všimla, kopr je v regálu supermarketu skoro pořád. Nebazíruju na českém kopru, ale s těmi celoročními to je jako s rajčaty: jsou ze skleníku, případně trhané bůhví v jaké dálavě a dopravované v chladicích vozech, bez chuti a vůně. Český kopr vyrostl někde na Litoměřicku, pod zdejším sluncem a má intenzivní chuť i vůni. Jedině takový je hoden použití v omáčce, která u nás doma nepatří k nejoblíbenějším, ale na kterou se zjara všichni těší. Po zbytek roku po ní nikdo ani nevzdechne.

Na rozdíl od rybízového koláče. Po něm toužíme několikrát v roce. Dokonce jsem už i podlehla nátlaku a upekla ho z mrazeného rybízu – ale není to ono!

Nic na něm není. V podstatě linecké těsto se lehce zapeče a pak se na ně navrší čerstvý rybíz. Zase se chvilku peče a následuje třetí vrstva, sněhová peřinka. Když se vyndává hotový z trouby, jsou všichni spořádaně doma a připraveni vyrazit směr kuchyň. Protože kdo zaváhá...  Rybízový koláč mi připomíná meteor nebo záblesk geniality mého muže: chvilku tu je a než se otočíte, je pryč... Čekat, až vychladne? Pchá! Ještě ani nepoložím pekáč na podložku a už se na něj někdo sápe s nožem. Co bylo ještě před vteřinou životně důležité, je zapomenuto, nicotné a nepodstatné. Milostný telefonát, detektivka v televizi, napuštěná vana plná pěny i taxi čekající před domem (a letadlo málem rolující ke startu).

Letos jsem koláč inovovala, peču ho i z borůvek. Sice si je musím sama nasbírat, ale co bych pro svou mlsnou pusu neudělala... Není špatný. Ale – je to jiný koláč.

A protože rybízový koláč ze zmrazeného rybízu chutná úplně jinak než z čerstvého, chceme si všichni užít, dokud to jde. A tak se u nás pečou rybízové koláče jeden za druhým, protože všichni jsou nenasytní a všichni vědí, že to je sezonní záležitost. Skoro jako meruňkové knedlíky, jejichž čas právě nastává...

Dnes nepřipojuji žádnou fotku. Nemám totiž koláč vyfocený. Nikdy jsem to nestihla. A když jsem ho tuhle pekla v osamění, vrhla jsem se na něj, a teprve až když už byla polovina pryč, jsem si vzpomněla na focení...

Jsem ráda, že v tomhle šíleném světě, kdy je v červenci 13 stupňů, řeky si tečou kudy chtějí a Šípek opouští Machálkovou, přece jenom zůstávají některé jistoty nedotčené!

Autor: Lenka Tomsová | čtvrtek 23.7.2009 9:06 | karma článku: 15,53 | přečteno: 1232x

Byli jsme podezřelí. Po 11. září

Bylo osm ráno, když jsme se probrali k životu v improvizované ložnici na čtyřech kolech na odpočivném parkovišti u Ponce de Leon na mezistátní dálnici číslo 10, asi 200 kilometrů na západ od floridského hlavního města Tallahassee.

12.9.2010 v 12:03 | Karma: 18,48 | Přečteno: 1723x | Diskuse| Ostatní

Posel špatných zpráv

Červené pískovcové útesy s malými odlehlými plážemi na jihovýchodním výběžku Ostrova prince Edwarda vypadají mírumilovně, ale jsem si jista, že zdání klame – kdyby je neomývaly nebezpečné vody, nestál by tady maják.

12.9.2010 v 9:05 | Karma: 8,28 | Přečteno: 1113x | Diskuse| Cestování

Přátelské město se stínem

Halifax je pohodové a pěkné město, spojené se dvěma obrovskými tragédiemi. Výbuchem lodě s municí, při němž bylo zničeno téměř celé město - a s Titanikem. Právě sem přivezli mrtvé, které posbíraly v moři lodě vyslané z Halifaxu.

11.9.2010 v 9:05 | Karma: 7,23 | Přečteno: 1506x | Diskuse| Cestování

Letmé setkání s ledovcem

Speciální expedice u vraku Titaniku, jejímž cílem je prozkoumat okolí lodě a zdokumentovat její stav, musela kvůli hurikánu Daniela přerušit svou práci. Výzkumníci používají sonar a videokameru s vysokým rozlišením k vytvoření třírozměrných fotografií. Výsledkem práce by mimo jiné měla být i virtuální mapa Titaniku a jeho okolí. Hurikán vyhnal výzkumníky do St. John's na Newfoundlandu, kde čekají, až se počasí zlepší.

8.9.2010 v 9:54 | Karma: 9,42 | Přečteno: 1131x | Diskuse| Cestování

Můj návrat do Cold Mountain

Chodila jsem tady do školy. Narodil se tu můj brácha. Tady jsem naposledy viděla svou mámu, i můj táta tu završil svůj život. Dolní Rožínka. Jsem zpátky, i když jenom na skok. Můj návrat do Cold Mountain.

21.8.2010 v 9:30 | Karma: 14,22 | Přečteno: 1362x | Diskuse| Cestování

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradí ji Havel?

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:25

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  13:21

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:10

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Novinářka na volné noze, kromě jiného píše články o cestování, cestopisy a průvodce. Více o autorce na www.tomsova.com